Thursday, June 14, 2012

VLOG

maybe aku sedikit ketinggalan psl VLOG @ Video Blogging.....ni pun sbb ade drama kat TV9 yg tajuk citenye "cinta vlog"...so, aku search la kat mr google....btl ke ade vlog nie....

rupe2 nye mmg btl ade....so, kat cni br aku tau lg sng klu gune vlog nie bg org yg mmg nk semua pembaca blog dia knl ngan dia....tp, pd blogger2 yg x mau dikenali......mesti diorg x prefer vlog nie....kan?????hehehehh......@ pun blogger2 yg pemalu mcm aku nie...hehehheh...lg la xnak......

anyway, kat cni ade sikit info yg aku jmp psl vlog nie....

Video-Blogging, @ dipanggil vlogging (disebut Vlogging, bukan V-logging), @ vidblogging, merupakan suatu bentuk kegiatan blogging dengan menggunakan medium video di atas penggunaan teks atau audio sebagai sumber media utama. Berbagai alat seperti ponsel berkamera, kamera digital yang blh merakam video, atau kamera murah yang dilengkapi dengan mikrofon merupakan modal yang mudah untuk melakukan aktiviti video blogging.
Video blogging masih dapat disebut sebagai bentuk lain dari tv internet. Video blogging biasanya ada juga yang dilengkapi dengan keterangan teks atau gambar foto, serta untuk beberapa video blogging, menggabungkan metadata.
Video blogging sendiri dapat dibuat dalam bentuk rekaman satu gambar atau rekaman yang dipotong ke beberapa bagian. Dengan alat yang tersedia, seseorang dapat menyunting video yang mereka buat dan memadukannya dengan audio, serta menggabungkan beberapa rekaman ke dalam satu gambar, sehingga menjadi suatu rekaman video blogging yang padu.
Video blogging juga memanfaatkan keunggulan dari web syndication, ia dapat mendistribusikan dirinya di internet dengan menggunakan format penyesuaian (sindikasi), baik dengan RSS maupun Atom, untuk pemutaran ulang dan agregasi otomatis pada perangkat mobile dan Personal Computer.

0 comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers